Wprowadzenie marki na rynek po pandemii Wprowadzenie marki na rynek po pandemii.

Wprowadzenie marki na rynek po pandemii

Pandemia koronawirusa wprowadziła niemałe zamieszanie na rynku – sprawiła, że niektóre branże przeżywają głęboki kryzys, a inne wręcz przeciwnie – rozkwitają.
A co będzie, kiedy pożegnamy wreszcie COVID-19? Czy to dobry moment na wprowadzenie marki na rynek? Jeśli tak to jakiej? Z jakimi wyzwaniami trzeba się będzie zmierzyć? Oto nasze przewidywania.

Na początek ważne zastrzeżenie: obecna sytuacja rynkowa jest bardzo dynamiczna i wciąż nie mamy pewności, kiedy ostatecznie zakończy się pandemia i jakie będą jej finalne skutki dla ekonomii. Można jednak pokusić się o pewne przewidywania i już teraz dobrze przygotować się na nowe oczekiwania, jakie marce będzie stawiał rynek.

Czy teraz jest dobry moment na wprowadzanie na rynek nowej marki?

Chociaż może wydawać się to zaskakujące, ten ryzykowny czas może być dobrym momentem na to, aby pojawić się na rynku i zrobić „mocne wejście”. Dlaczego? Ponieważ jak pokazują badania, w okresie pandemii konsumenci bardzo często zmieniali swoje preferencje odnośnie do marek – chętniej decydują się na coś nowego. Tak stało się choćby na rynku amerykańskim, gdzie w 2020 roku, jak wynika z raportu McKinsey, aż 75% konsumentów przełamało swoje przyzwyczajenia zakupowe i sięgnęło po produkty innych marek niż do tej pory. Teraz jest więc dobry moment, aby powalczyć o lojalność klientów! Dodatkowo wiele firm ograniczyło wydatki marketingowe, wycofało się z rynku, ograniczyło zatrudnienie więc konkurencja może być mniejsza niż w czasie przed pandemią (oczywiście jest to zależne od rodzaju wprowadzonego usługi/produktu).

Na co zwrócić uwagę, wprowadzając markę po pandemii?

Rynek po pandemii nie będzie wyglądał tak jak teraz, ponieważ okresy lockdownów i szeroko pojętej izolacji społecznej zmieniły potrzeby i oczekiwania konsumentów. Widać to choćby na rynku odzieżowym, gdzie dominującym trendem stało się obecnie tzw. athleisure, a więc komfortowe ubrania sportowe w nieco bardziej eleganckim wydaniu. Dlaczego? Ponieważ wygoda stała się ważniejsza niż wyszukany wizerunek. Takie same zmiany mogą dotyczyć innych nisz rynkowych.

Właśnie dlatego, przygotowując strategię marki, warto skoncentrować się na nowych oczekiwaniach klientów. Marki, które są i będą dobrze widziane, to te zapewniające:

  • szeroko pojęty komfort – zarówno jako wartość dodaną oferowanych produktów, jak i w kontekście obsługi. Dziś bardzo trudno wejść na rynek np. bez dobrze rozbudowanej obsługi on-line oraz e-commerce,
  • bezpieczeństwo – chodzi przede wszystkim o wprowadzenie rozwiązań, które zmniejszają ryzyko sanitarne,
  • „autentyczną”, partnerską i szczerą komunikację zamiast nachalnego, wyraźnie perswazyjnego marketingu,
  • przyjazną atmosferę współpracy – ważne jest np. transparentne komunikowanie się z klientami w mediach społecznościowych (i odpowiadanie na ich komentarze) czy „ludzkie” podejście w relacjach z nimi.

Wprowadzając nową markę, warto też jasno wskazać cel, dla którego powstała – może nim być właśnie zapewnienie klientom nowych rozwiązań, dopasowanych do popandemicznej rzeczywistości. Wyzwaniem może być też dobranie odpowiednich kanałów reklamy i form ich prezentacji (eksperci skłaniają się przede wszystkim ku inbound marketingowi).

Zaprojektuj Swój produkt/ usługę

Nie zapomnij o krokach, które są kluczowe w drodze do sukcesu Twojego produktu i usługi:

  • sprawdź konkurencję, zrób analizę rynku
  • opisz Swojego odbiorcę (klienta, dystrybutora)
  • opisz produkt lub usługę (co to jest, do czego służy, komu ma pomóc, jak działa, czym się wyróżnia, jak ma się rozwijać)
  • opisz rynek/uwarunkowania działania
  • zaplanuj daty poszczególnych działań
  • zaplanuj rozwój
  • zaplanuj w krokach poszczególne działania marketingowe (pamiętaj! nie każda marka potrzebuje tego samego! dla jednej ważniejszym ruchem będzie konto społecznościowe i aktywne na nim działanie, dla innej opracowanie prezentacji sprzedażowej i komunikacji itp.).

Podsumowując: wprowadzenie nowej marki na rynek może być dobrym pomysłem, jeśli dobrze przemyśli się komunikat, z jakim wyjdzie się do klientów oraz sposób jego prezentacji, a także strategię marketingową. Warto się do tego przygotować przy współpracy ze specjalistami z agencji brandingowej, aby zwiększyć szanse na sukces.

 

Sprawdź naszą ofertę!

 

en_USEnglish