Nie pozwól, aby o sukcesie Twojej firmy decydował przypadek! Ustalenie konkretnych celów pozwoli Ci na kontrolę działań marki i świadomy jej rozwój. Jak ustalać cele przedsiębiorstwa?
DLACZEGO TWOJA FIRMA POTRZEBUJE CELÓW MARKETINGOWYCH?
Dzięki odpowiedniemu planowaniu celów jesteś w stanie określić aktualną sytuację oraz możliwości swojej firmy. W ten sposób ograniczasz liczbę niewiadomych, tym samym obejmując większą kontrolę nad rozwojem swojej marki. Określenie celów przyspieszy rozwój Twojej firmy, ponieważ bardziej się na nich skoncentrujesz i dobierzesz odpowiednie do nich narzędzia. Wprowadzisz spójność do swojego przedsiębiorstwa, która wpłynie na jego pozytywny wizerunek. Określone cele są wskazówkami zarówno dla Ciebie, dla pracowników, inwestorów, jak i dla samych klientów. Pamiętaj, że im bardziej sprecyzowane masz cele, tym większa jest Twoja świadomość potrzebnych zasobów czy budżetu i tym samym lepsza jest organizacja Twojej pracy, która przynosi szybsze efekty.
Określone cele wpłyną na rozpoznawalność Twojej firmy, uzyskiwanie leadów sprzedażowych czy nawet liczbę wizyt na Twojej stronie internetowej. Korzyści jest naprawdę wiele!
JAKI POWINIEN BYĆ CEL?
SMART, to skrót określający cechy, jakie powinny zawierać Twoje cele. Każda z liter oznacza określone właściwości:
- Specific – cel powinien być jak najbardziej precyzyjny
- Measurable – cel powinien być łatwy w określeniu w liczbach
- Relevant/Realistic – cel powinien być ważny dla marki oraz możliwy do zrealizowania
- Time-bound – do celu przypisany powinien być termin realizacji
RODZAJE CELÓW MARKETINGOWYCH
Wyróżnić możemy wiele różnych rodzajów celów marketingowych, m.in.:
- Cele strategiczne – czyli te ukierunkowane zrealizowanie planu działań na kolejnych kilka lat,
- Cele operacyjne – związane z rozwojem programu marketingowego,
- Cele taktyczne – te, które biorą pod uwagę aktualną sytuację na rynku i dostosowane są indywidualnie do każdego produktu.
JAK OKREŚLIĆ CELE MARKETINGOWE?
Aby określić cele swojej firmy zastanów się w jakim miejscu chciałabyś, aby była ona za rok. Cele dobieraj realistycznie, muszą być one możliwe do zrealizowania! Zwróć uwagę na to, aby cele były jak najbardziej precyzyjne. Twórz te długo, jak i krótkoterminowe. Przypisuj do nich konkretne daty! Kiedy już je ustalisz, zastanów się jakie narzędzia potrzebne Ci są do ich realizacji. Następnie określ budżet, który jest do tego niezbędny. Na koniec stwórz kompletną strategię marketingową, która pomoże w rozwoju Twojej firmy!
Nie stawiaj na przypadek! Obejmij kontrolę nad sukcesem swojej firmy! Planuj i organizuj, a później obserwuj efekty!