Sezonowość jest nieodłącznym elementem wielu biznesów. Często zainteresowanie naszymi usługami lub produktami uzależnione jest od pory roku czy różnych cyklicznych wydarzeń. Jak sobie z tym poradzić?

Istnieją branże, które swoją pracę opierają wyłącznie na sezonowych usługach i produktach, takie jak chociażby polska turystyka nad morzem. Inne z nich w mniejszym stopniu odczuwają wzrosty i spadki sprzedaży podczas określonych okresów. Jest jednak wiele sposobów, aby sobie z tym poradzić. W przypadku osób zajmujących się turystyką nad morzem nie jest to problem, jeśli lokalni mieszkańcy traktują ten biznes jako dodatkowy w swoim życiu i prowadzą równoległe ścieżki zawodowe. Co jednak w przypadku, kiedy nie mamy innej pracy?

 

Po wakacjach wiele branży odczuwa spadek zainteresowania ich usługami i produktami. Poza nadmorską turystyką należą do nich także liczne lodziarnie, restauracje, a nawet firmy szkoleniowe. Dużo mniejszy problem mają np. hotele w górach, ponieważ tam goście przyjeżdżają niezależnie od pory roku. Co zatem zrobić, kiedy kończy się wrzesień, jesień nieubłagalnie się zbliża, a nasze lokale świecą pustkami? Najlepszym, choć oczywiście nie zawsze możliwym rozwiązaniem jest poszerzenie wachlarza usług. Zaoferowanie klientom dodatkowych usług, które nie są przypisane letniej porze roku, pozwolą na przedłużenie okresu zainteresowania Twoim biznesem. Być może okaże się, że nowo wprowadzona oferta przyjmie się jeszcze lepiej niż poprzednia. Na pewno sprawi ona, że nie będziesz musiał szukać dodatkowych źródeł zarobku poza swoim biznesem.

 

Prowadzisz lodziarnie? Zacznij serwować kawę i herbatę! Posiadasz kurort lub restauracje? Możesz wynajmować salę dla gości na wyjątkowe okazje, takie jak wesela i bankiety. Hotelowe restauracje często radzą sobie funkcjonując na zasadach cateringu. Jest wiele możliwości wykorzystania własnych zasobów, które są świetnym rozwiązaniem na problem sezonowości! Bardzo dobrym pomysłem jest także przeniesienie swoich produktów do Internetu. Sprzedaż online pozwoli Ci pozyskać nowych klientów i trafić do szerszego grona odbiorców.

 

Czas, w którym nasze biznesy nie działają lub działają w mniejszym stopniu ze względu na ich sezonowość, warto dobrze wykorzystać! Jest to idealny moment na wszelkie remonty, naprawy, prace modernizacyjne i ulepszenia, co na pewno przyniesie efekty po powrocie do wysokich obrotów sprzedaży.